söndag 6 februari 2011

Trolltyg i cyberskogen!

Min son är min mentala mentor och en trogen lyssnare när jag behöver prata av mej ibland. I dag berättade jag att facebook är en väldigt bra social nätverksgemenskap där man får kontakt med jättetrevliga människor, men att det även har sina baksidor.

Min son vet att jag gillar att delta i olika politiska diskussioner, men att de då helst ska vara seriösa. Det är intressant med olika åsikter, men det ska finnas en respekt för varandra. Jag berättade att jag för en tid sedan hade plockat bort en ”facebook-vän” som var väldigt provocerande och som gjorde mej både upprörd, ledsen, trött och på väldigt dåligt humör!

Jaha, du menar ett troll? sade min kloke son lugnt. Googla på det du, så får du se! tillade han med ett leende när han såg min förvånade min….
Jag lydde naturligtvis hans råd och kom fram till följande:

" Internettroll= Internetslang för användare som skriver ett stort antal provokativa, märkliga, ickerelevanta eller oseriösa diskussionsinlägg på Internetforum. Övriga användare uppfattar ofta att trollen har huvudsyfte att reta upp dem, och att trollen mestadels är ointresserade av fakta eller att föra en egentlig dialog. Trollen ses ofta delta i ett otal diskussioner samtidigt och föder ilska, vanmakt och skadar sinnesstämningen hos övriga användare som hugger på de krokar de lägger ut. Om trollen inte ignoreras eller blockeras kan de ibland lyckas ta död på forum.

En person med åsikter som skiljer sig från majoritetens och upplevs av andra debattörer som provokativ är inte ett troll.....
En meddebattör som har en annan uppfattning om vart forumets debatt bör leda är inte heller ett troll.....

Att "trolla" på Internet innebär att skriva inlägg som har syfte att åstadkomma en icke-konstruktiv respons från övriga.
Om trollet har som avsikt att provocera, bör man inte låta sig provoceras och därmed ge trollet den uppmärksamhet det vill ha. När du snavat över ett internettroll - mata det inte! Försök att nonchalera det, så kryper det ofta tillbaka under stenen det kom ifrån!
" ( Källa: Wikipedia)

Där fick jag förklaringen och jag kände att jag hade gjort helt rätt som ”blockade” den där typen. Det tänker jag dessutom fortsätta med- om det nu skulle dyka upp fler små otäcka troll i cyberskogen, som vill ha mat.....!

Jag vill fortsätta må bra när jag träffar mina vänner på facebook!
"Do not feed the troll"......Mata inte trollen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar