tisdag 31 maj 2011

Den Blomstertid nu kommer!

Ja, egentligen är den ju redan här, den där underbara blomstertiden och solen värmer och bränner min näsa som vanligt.

Sommarlovet står för dörren och alla barnen längtar dit. Studenterna ska dansa ut till ledigheten eller jobbet. Och vi vuxna debatterar som vanligt om utifall vi ska ha avslutningen för våra barn i kyrkan eller i skolans matsal eller Folkets Hus eller jag vet inte var…

Vi kanske skulle ta och fråga de som berörs mest, alltså våra barn, vad DE tycker. Jag tror att vi då kanske skulle få en viss hint om åt vilket håll det lutar.

Mina barn har ALLTID firat sin avslutning i kyrkan. Vi har inte tänkt så mycket på att det är en RELIGIÖS byggnad utan konstaterat att den varit tillräckligt stor för att rymma alla engagerade föräldrar som vill lyssna på och framför allt SE sina duktiga barn. Bra AKUSTIK är det ju också.

Jag själv kommer ALDRIG att glömma den gången när en av mina söner gick fram och ställde sig lite nedanför altaret, satte trumpeten till läpparna och spelade Amazing Grace FELFRITT. Då var jag väldigt stolt och det var SÅ vackert.

Man FÅR sjunga vad man vill i kyrkan, man FÅR applådera. Man FÅR skratta. Kyrkan är en plats för alla oavsett om man tror på gud eller inte. Dessutom är det en väldigt avstressande miljö. Tycker JAG.

Den svenska flaggan ska vi vara stolta över och den ska vi ”ta tillbaka” från nazisterna. Det är banne mej inte deras flagga. Den är VÅR- alla vi som bor och lever i Sverige ska kunna ha den som vår flagga!

Vi ska kunna sjunga nationalsången om vi VILL. Okej, den ÄR töntig och gammal som gatan men det är ändå VÅR sång och vi lyssnar ju GÄRNA på den när Sverige vinner guld, så VARFÖR kan vi inte sjunga den på en avslutning? Nu finns det ju andra vackrare sånger som barnen kan framföra. Men det borde inte vara FULT att sjunga den.

Mina barn är nu vuxna men har inte farit illa av att fira avslutningen i kyrkan. Det har varit högtidligt och de har sjungit och spelat för oss släktingar och vi har njutit av våra egna barns framförande, men även av andras talanger och av de underbara förstaklassernas sångframförande, där de sjunger av hjärtans lust. Oavsett var barnen befinner sig, bara vi SER och HÖR dem…..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar