måndag 26 mars 2012

"Tänkte jag skulle röra runt lite i grytan"

”Ja, jag röstade ju på Sverigedemokraterna. Tänkte jag skulle röra runt lite i grytan” sa en äldre dam till mig en kväll.

Det var några månader efter valet och vi hade precis haft ett öppet möte för att ta nya tag IGEN, med vetskapen om att borgarna skulle få hållas i 4 år till. Damen hade varit på många av våra möten tidigare och lyssnat på oss.

Nu stod hon mittemot mig och log lite besvärat och jag vet inte än i dag vad hon förväntade sig att jag skulle svara. Kanske hon trodde att jag skulle säga ”bättre lycka nästa gång” eller ”det gör nog inte så mycket” eller ”det spelade nog inte så stor roll vad du röstade”.

Hon fortsatte med ”...för det är ju inget annat parti som driver mina frågor.”

Mitt svar blev följande: ”Ja du.......du och alla andra som röstade på (sd) inte bara rörde om. Ni såg till att de fick en hel del skattepengar, så att de kan växa och bli starkare till nästa val. Då får de ännu större makt. DET var vad du och de andra (sd)- väljarna gjorde. Vad beträffar dina hjärtefrågor så har ju Vänsterpartiet tydligt drivit en politik som tillvaratar just DINA intressen och dessutom gjort det i flera år”.

Jag tittade lugnt och allvarligt på henne en stund, vände mig sedan om och gick vidare utan att faktiskt bry mig om vad hon tyckte och tänkte.

Sverigedemokraterna låtsades ju redan innan valet att de stod på folkets sida. Min dotter genomskådade direkt deras valmaterial och undrade upprört om de verkligen FICK ljuga för folk hur mycket som helst.

De fortsätter i samma anda EFTER valet och kritiserar gärna andra partier för att inte bry sig om vad vanligt folk tycker. De kan inte ha mer fel! Sanningen är i stället att Sverigedemokraternas riksdagsledamöter gör allt för att gynna sig själva och tjäna pengar på sina uppdrag.

Vänsterpartiet tycker däremot, som majoriteten av folket, att riksdagsledamöternas hutlöst höga arvoden skall sänkas och en del privilegier tas bort. Det tycker inte Sd och ALLA andra partier. De röstade FÖR att behålla sina löner på 57 000 kronor i månaden och FÖR att behålla sina privilegier.

Vänsterpartiets riksdagsledamöter lever förstås som de lär. JAA, till och med partiledaren Jonas Sjöstedt! De tar inte ut hela riksdagsarvodet utan betalar allt som överskrider 27500 till partiet. Så gör INTE Sverigedemokraterna. Tvärtom! Tre av deras riksdagsledamöter får till och med EXTRA betalt av sitt parti! Mest av alla tjänar partiledaren Jimmie Åkesson som har en ersättning på nästan 100 000 kronor. I månaden!!! NÄSTAN lika mycket som Annie Lööf ( Thatcher-kvinnan i Centern, ni vet)

Sverigedemokraterna låtsas värna om arbetslösa och sjukskrivna samtidigt som de blir både rika och större tack vare våra skattepengar.
Och det vet ju ALLA hur väl vi behöver dom pengarna till skolorna, barnomsorgen, äldreomsorgen och sjukvården...till exempel!!

Synd att den äldre damen inte tänkte på det innan hon rörde om i grytan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar