lördag 24 juli 2010

Skriv rätt för tusan!

Jaha- de kan inte erkänna att utförsäkringsreformen är åt helskotta fel utan nu måste det ske en anpassning till den i stället. Det var ju en del saker de ”inte hade tänkt på” när de införde begränsningar i sjukskrivningen, den där allisvansen….

Därför ska man nu på sina håll specialutbilda läkare om hur intyg till Försäkringskassan ska se ut så de skriver rätt från början.
Läkarna har ju inte riktigt förstått vilken information Försäkringskassan behöver. Det ska Försäkringskassan nu informera om.

Först börjar man med att specialgranska tusentals medicinska underlag från läkarna till Försäkringskassan. Syftet är att identifiera de vanligaste felen inför den planerade utbildningen. För som det är nu så lever många läkare inte upp till Försäkringskassans krav och det blir ju både merarbete för läkarna och onödigt lång väntan för patienterna att få ersättning.

Vad kommer inte den specialgranskningen att kosta?
Hoppas innerligt att det inte är ordinarie handläggare som sitter och gör det jobbet så folk får vänta ännu längre på pengarna eller bli nr 567 i telefonkön i stället för 267….....

Men vad är det då för krav som gäller? Vad jag har förstått så är det numera handläggarna på FK som bestämmer om jag ska få någon sjukersättning eller inte. Ska underlagen anpassas så att de förstår? För vad jag vet så har de ingen som helst medicinsk utbildning.

De flesta människor lever i samma tro som jag gjorde tills för ett tag sedan att det är läkarna som bestämmer hur länge jag ska vara sjukskriven och då ha automatisk rätt till min ersättning. Men så är inte fallet numera.

Numera har läkaren fråntagits rätten att bestämma om min sjukskrivning. Läkarna har alltid vetat att ohälsa och arbetsoförmåga inte är samma sak, men att viss ohälsa kan ge helt eller delvis nedsatt arbetsförmåga och att behandling, rehabilitering eller vila kan behövas under skyddet av en deltids - eller heltidssjukskrivning för att jag ska ges en chans att kunna återgå till arbetet.

Nu kan de känna sig blåsta på den kunskapen, nu är det moduler på FK som gäller i stället.
Om jag blir sjuk ska jag banne mej vägra att vara sjukskriven för att visa det korkade i det nya systemet. Undrar vad min arbetsgivare säger om jag t.ex. hoppar in på min arbetsplats med kryckor och brutet ben en kväll…..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar